Metoda ABCDE pentru recâstigarea controlului

Modelul ABCDE a fost dezvoltat de Albert Ellis si este metodă de procesare emoțională specifică psihoterapiei cognitiv-comportamentale care permite depistarea cauzelor emoțiilor pe care le avem. Cu ajutorul ei putem identifica ce credințe/convingeri avem, dacă sunt realiste, care este răspunsul adecvat pe care-l putem avea, iar dacă nu sunt realiste este posibilă reformularea lor. Semnificatia acestui mnemonic:

A = evenimentul activator sau adversitatea care provoacă stresul (ce s-a întâmplat), îngrijorarea sau schimbarea emoției. Acest lucru ar putea fi de la ceva banal la ceva semnificativ. Recunoașterea este primul pas pentru multe procese de schimbare și același lucru în acest proces. De exemplu: o persoană care prezintă în public.


B = Sistemul de credințe profunde despre sine sau despre o situație apărută în urma unui eveniment activator. Este componenta cognitivă în reacția persoanei la evenimente. Adesea, acestea sunt credințe limitative sau „vorbe de sine” negative. Capacitatea de a recunoaște evenimentul activator și, prin urmare, de a modifica „vorbirea de sine” mentală devine o parte crucială a schimbării. De exemplu: Vorbirea mentală a persoanei este „Sunt foarte prost la prezentare, această prezentare va merge foarte prost”.


C = Consecințele emoționale ale lui A si B, emoțiile pe care le resimți (frică/tristețe/furie etc.). Dintr-o perspectivă emoțională sunt adesea repetitive și pot crea "profeții" care se împlinesc de sine. De exemplu: nervozitatea prezentatorilor din prezentare creează un flux și un raport cu publicul slab, ceea ce îl face pe prezentator și mai nervos.


D = Disputarea sau provocarea convingerilor iraționale sau limitative este necesară pentru ca schimbarea mentală să aibă loc. Revizuirea, provocarea și evitarea convingerilor actuale pregatesc persoana pentru succesul viitor. In aceasta etapa, este nevoie sa avem in vedere trei tipuri dispute care pot fi utilizate:

  • Disputa empirică/științifică. Care este dovada sau baza modelului de credință/ sentimente / gândire;

  • Disputa funcțională. Credința susține alte obiective potențial inconștiente?

  • Disputa logică. Sistemul de credințe are sens comun? Există vreo generalizare sau alt tip de gândire care să influențeze aceste credințe?

De exemplu: Prezentatorul recunoaște modelul de gândire, constată că nu se bazează pe adevăr sau logică și se adaptează, isi reformuleaza modul de gandire, isi schimba convingerea, va crede că poate face o prezentare decentă.

E = Efectul provocării sistemului de credință de auto-aparare. Psihologii deseori considera aceasta restructurare cognitivă, pe măsură ce se creează noi tipare și obiceiuri mentale. De exemplu: Prezentatorul câștigă mai multă încredere pe măsură ce prezentările devin mai fluide și primesc feedback mai pozitiv, acest lucru la rândul său îmbunătățește credința de sine și creează un ciclu pozitiv de schimbare.


O modalitate cheie prin care acest concept poate fi folosit este crearea unui jurnal în care sunt notate momente cheie de tensiune, stres sau orice altă schimbare emoțională semnificativă si cand s-au produs acestea.


Ați folosit modelul ABCDE? Care sunt rezultatele obținute?


Sursa: Andi Roberts, ABCDE Model – Improving Emotional Intelligence


28 views0 comments